UPRAVLJANJE KVALITETOM TURISTIČKIH USLUGA
dr Maja Ćosić
„Menadžment kvaliteta u turizmu“, Dr Maja Ćosić, Visoka turistička škola strukovnih studija, Beograd, 2013
I deo (prvo ispitno pitanje) deo za pripremu prvog kolokvijuma
- Faktori koji su doveli do transformacije industrijske u uslužnu ekonomiju
- Karakteristike uslužnog društva
- Specifičnosti turističkih usluga njihove implikacije na menadžment kvaliteta
- Neopipljivost turističkih usluga i implikacije na menadžment kvaliteta
- Varijabilnost turističkih usluga i implikacije na menadžment kvaliteta
- Nedeljivost turističkih usluga i implikacije na menadžment kvaliteta
- Heterogenost turističkih usluga i implikacije na menadžment kvaliteta
- Kvarljivost – nemogućnost skladištenja turističkih usluga i implikacije na menadžment kvaliteta
- Odsustvo svojine turističkih usluga i implikacije na menadžment kvaliteta
- Turističke usluge u formi osnovnih, formalnih i uvećanih elemenata
- Smernice evolucije kvaliteta u uslovima savremenog menadžment okruženja
- Definisanje kvaliteta turističkih usluga
- Pristupi definisanju kvaliteta turističkih usluga
- Kriterijumi (pristupi) za definisanje kvaliteta
- Zadržavanje potrošača kao prednost koja proizilazi iz primene koncepta kvaliteta
- Izbegavanje cenovne konkurencije i zadržavanje zaposlenog osoblja kao prednosti koje proizilaze iz primene koncepta kvaliteta
- Smanjenje troškova kao prednost koja proizilazi iz primene koncepta kvaliteta
- Šta su troškovi kvaliteta?
- Kako se kroz Dimingov lanac reakcije objašnjava međuzavisnost povećanja kvaliteta i smanjenja troškova ?
- Kategorizacija troškova kvaliteta
- U koje se osnovne grupe mogu svrstati karakteristike kvaliteta?
- Koje su najvažnije pojedinačne karakteristike usluga koje formiraju ključne dimenzije kvaliteta turističkih usluga?
- Ključne determinante kvaliteta turističkih usluga
- Tehničke dimenzije kvaliteta turističkih usluga
- Funkcionalne dimenzije kvaliteta turističkih usluga
- Merenje kvaliteta turističkih usluga kroz SERVQUAL model
- Koristi i ograničenja SERVQUAL modela
- Koncept atraktivnog kvaliteta
- Osnovni aspekti (nivoi) ispoljavanja atraktivnog kvaliteta
- Standardi kvaliteta
- Vrste standardizacije kvaliteta i koraci u procesu standardizacije
- Svrha i značaj standarda kvaliteta
- Uloga potrošača u procesu pružanja turističkih usluga
- Učešće potrošača u pojedinim fazama isporuke kvaliteta turističkih usluga – potencijalna faza
- Učešće potrošača u pojedinim fazama isporuke turističkih usluga – procesna faza
- Učešće potrošača u pojedinim fazama isporuke turističkih usluga – faza rezultata
- Dizajniranje operativnog sistema turističkih usluga kroz Blueprinting
- Osnovni elementi i faze u skiciranju Bluprintinga
- Zadovoljstvo potrošača kao rezultat poređenja očekivanja i percepcije turističkih usluga
- Zona tolerancije
- Faktori koji uticu na očekivanja potrošača na strani ponuđača turističkih usluga
- Faktori koji uticu na očekivanja potrošača na strani samog potrošača
- Faktori koji uticu na očekivanja potrošača sa aspekta uticaja trećih lica.
- Doživljaj turističke usluge
- Ukupnan nivo zadovoljstva potrošača u odnosu na nivoe zadovoljstva atributima pojedinačnih usluga
- Kvalitet prema Gap modelu
- Konceptualni model analize propusta u kvalitetu turističkih usluga – model jazova
- Gap 1 - Percepcija potrošača versus percepciji menadžmenta
- Gap 2: Menadžment percepcija versus specifikacije kvaliteta usluga
- Gap 3 - Specifikacije kvaliteta versus isporuke usluga
- Gap 4 - Isporuka usluga versus eksternih komunikacija.
- Otklanjanje diskrepanci iz Gap 5
II deo (drugo ispitno pitanje) – deo za pripremu II kolokvijuma
- Definisanje, svrha u značaj TQM
- Koncepti menadžmenta totalnog kvaliteta
- Aspekti menadžmenta totalnog kvaliteta
- Osnovni principi totalnog kvaliteta
- Barijere u implementaciji TQM
- Koja pitanja bi trebalo da postavi preduzeće pre nego što se odluči za implementaciju TQM
- Koje zajedničke osobine imaju organizacije koje nemaju uspeh u implementaciji kvaliteta?
- Osnovni principi TQM u turizmu
- Implementacija TQM u preduzećima različitih veličina
- Kuća (totalnog) kvaliteta
- krov“ ili „superstruktura“ (nadgradnja) kuće kvaliteta
- „Stubovi“ kuće kvaliteta
- „Temelji“ kuće kvalitet
- „Kamen temeljci“ (uporišta) kuće kvaliteta
- Razvijanje funkcije kvaliteta – Quality Function Deployment (QFD)
- Značaj primene QFD u turističkim uslugama
- Komponente QFD
- Faze QFD metode
- Najvažniji delovi QFD
- QFD na primeru turističkog preduzeća
- Koristi i nedostaci QFD
- Integrisani menadžment kvaliteta turističke destinacije, suština i značaj
- Petlja kvaliteta turističke destinacije
- Svrha uvođenja IQM
- Ko ima ključnu ulogu u sprovođenju integrisanog menadžmenta kvaliteta turističke destinacije?
- Na kojim se osnovnim prioritetima u sprovođenju plana IQM angažuje lokalna uprava?
- Kojim osnovnim uslugama destinacija koja želi da sprovede pristup integrisanog menadžmenta kvaliteta omogućava podršku stručnim kadrovima?
- U koje svrhe se mogu koristiti različiti tipovi indikatora, informacija i brojčanih podataka koji se odnose na posetu destinaciji i utiske turista nakon posete a koji su dobijeni kroz IQM?
- QUALITEST – indikatori vrednovanja kvaliteta turističke destinacije
- Koje korake koje je nužno kontinuirano sprovoditi kako bi QUALITEST dao očekivane rezultate i doprineo kontinuiranom unapređenju kvaliteta destinacije?
- Uloga zaposlenih u turističkoj industriji u implementaciji TQM
- Konceptualni okvir funkcije kvaliteta
- Ciljevi i elementi Kaizena
- Alati Kaizena
- Dizajniranje Kaizena; konceptualni okvir; TEIAN
- Uporedite Kaizen i menadžment inovacija
- Definisanje i filozofija Six sigme
- Osnovni principi i karakteristike Six sigme
- Metodologija i sredstva Six sigme
- Koraci u Six sigmi
- Uloge menadžera i zaposlenih u Six sigmi
- Najvažniji faktori uspešne primene Six sigme
- Ograničenja primene Six sigme u uslužnom sektoru
- Područja i rezultati primene Six sigme u hotelijerstvu
- Model TQM prema EFQM
- Malcolm Baldrige National Quality Award
- Domaće nagrade za kvalitet u turizmu
- Osnovni elementi sadržaja standarda ISO 9000
- Aspekti na koje se odnose principi ISO 9000
- Model sistema menadžmenta kvaliteta zasnovanog na procesima
- Faze izrade sistema menadžmenta kvaliteta prema normi ISO 9001
- Sistemi menadžmenta zaštite životne sredine ISO 14001
- Osnovna struktura EMS prema ISO 14001
- Ekonomske koristi od uvođenja menadžmenta zaštite životne sredine
- Eko-menadžment kvaliteta u turizmu
- Tipovi preduzeća i preduzetnika u odnosu na menadžment kvaliteta životne sredine
- Područja eko-menadžmenta kvaliteta u turističkim preduzećima
- Ekološki orijentisan marketing miks organizatora putovanja
III deo – treće ispitno pitanje na usmenom delu ispita (polažu svi studenti)
- Definisanje, predmet i cilj benčmarkinga
- Interni i konkurentni benčmarking
- Funkcionalni i generički benčmarking
- Tipovi benčmarkinga u odnosu na to šta se poredi
- Uspešnost uparivanja različitih tipova benčmarkinga
- Postupak benčmarkinga
- Postupak benčmarkinga korišćenjem Demingovog PDCA ciklusa
- Koje predrasude se moraju otkloniti u razvijanju benčmarking plana?
- Sadržaj i područja primene benčmarkinga u turističkim uslugama
- Konkurentski benčmarking hotela prema AHP metodi
- Benčmarkig turističke destinacije
- Strategija kastomizacije turističkih usluga
- Vrte kastomizacije
- Čime je uzrokovana neophodnost primene strategije kastomizacije turističkih usluga?
- Primeri kastomizacije u turističkoj praksi
- Procedure u kastomizaciji
- Pristupi pozicioniranju turističkih usluga
- Osnovni koraci u pozicioniranju
- Kakva treba da bude razlika da bi bila vredna isticanja u pozicioniranju?
- Strategija repozicioniranja turističkih usluga
- Vrste strategije za repozicioniranje
- Primer repozicioniranja iz turističke prakse
- Definisanje i značaj kontrole kvaliteta u turizmu
- Karakteristike uspešno dizajniranog sistema kontrole kvaliteta
- Značaj kontrole kvaliteta
- Osnovni koraci u kontroli kvaliteta u turizmu
- Merenje rezultata i performansi kao korak u kontroli kvaliteta
- Mesta kontrolisanja u turističkom preduzeću
- Korektivna akcija kao korak u kontroli kvaliteta
- Vrste kontrole kvaliteta turističkih usluga prema vremenu kada se obavlja
- Vrste kontrole kvaliteta u turizmu prema nivou menadžera koji je obavlja
- Najvažnije elementi revizije marketing aktivnosti kao koraka u kontroli kvaliteta
- Upravljanje reklamacijama i pritužbama potrošača
- Načini reagovanja nezadovoljnih potrošača pri ulaganju reklamacija i pritužbi
- Kako motivisati potrošače da ulažu reklamacije na kvalitet turističke usluge?
- Koji su najčešći razlozi odustajanja od usluge?
- Šta podrazumeva fer kompenzacija za potrošača kod ulaganja reklamacija?
- Kojih pravila bi se trebalo pridržavati u postupku ophođenja sa reklamacijama turista?
- Koji su mehanizmi povratne sprege sa potrošačima u ophođenju sa reklamacijama?
- Kakav treba da bude uspešan sistem ophođenja sa reklamacijama i koja se uputstva i preporuke daju zaposlenima pri ophođenju sa reklamacijama?
- Koji je značaj reklamacija u sistemu kontrole kvaliteta u turizmu?
- Faktori neuspeha usluga
- Organizacioni faktori propusta u uslugama
- Faktori propusta u uslugama koji se odnose na aktivnosti potrošača
- Faktori neuspeha usluga koji se odnose na druge (ostale) potrošače
- Upravljanje neuspehom kroz strategije oporavksa usluga
- Koje strategije se primenjuju u upravljanju neuspehom?
- Kako se potrošači mogu uključiti u strategiju oporavka usluga?
- Koje faze u upravljačkom smislu može predvideti preduzećekoje se opredelilo za strategiju oporavka usluga?